پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

وزیر امور خارجه روسیه: انزوای ایران خیال باطل است


انزوای ایران خیال باطل است
 
وزیر امور خارجه روسیه:
انزوای ایران خیال باطل است
 
سرگئی لاوروف روز چهارشنبه یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و همانطور که انتظار می‌رفت مواضع تعیین‌کننده‌ای در آن ایراد شد از ایران گرفته تا امریکا، انتخابات اسرائیل و سوریه.


سرگئی لاوروف در این کنفرانس سالانه مطبوعاتی به صراحت اعلام کرد که به انزوا کشاندن ایران ایده باطلی است. 

وی افزود: پیش از این سعی شده که کشورهایی در عرصه بین‌المللی منزوی شوند که نتایج به دست آمده گویای چیز دیگری بوده است، چون این رویکرد هیچ دستاوردی ندارد. مخاطب اصلی این کلام امریکاست که سال‌هاست سیاست همه چیز در منطقه منهای ایران را در پیش گرفته است. وزیر امور خارجه تأکید کرد که نمی‌توان با ایران اینگونه رفتار کرد، روسیه نیز معتقد به گفت و گوهای واقعی با تهران است. لاوروف افزود: ما بر این باوریم که اگر رویکرد گفت و گو با ایران دنبال شود، نتایج درخوری به دست خواهد آمد. 

وی از لزوم تداوم گفت‌و‌گوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ اشاره و تصریح کرد: محل مذاکرات در این خصوص در درجه دوم اهمیت قرار دارد، اگر‌چه دو طرف در این باره ملاحظات خاص خود را دارند. لاوروف تأکید کرد که کاترین اشتون، ‌رئیس سیاست خارجی اروپا و نماینده گروه ۱+۵ در مذاکرات ایران با نماینده هسته‌ای ایران دیدار خواهند داشت. وی همچنین درباره مذاکرات تهران و نمایندگان آژانس انرژی اتمی که در مورد طرح مدالیته بود گفت که ایران اعلام کرده این سند را تأیید خواهد کرد. البته لاوروف این را هم گفت که از دوستان ایرانی می‌خواهیم به این امر سرعت ببخشند. وزیر امور خارجه روسیه با بیان این مطلب که در سند مدالیته بازدید از مراکز هسته‌ای ایران از جمله پارچین پیش بینی شده، تأکید کرد که بازرسان آژانس پیش از این از مرکز پارچین بازدید کرده و نمونه مشکوکی نیز در آن نیافته‌اند. 

نمی‌توان تا ابد ازسرگیری کرد
بخش دیگر و قابل توجه سخنان لاوروف به روابط روسیه و امریکا مربوط بود. وزیر خارجه روسیه در این باره گفته که نباید انتظار داشت که سیاست «از سرگیری» (ری سیت) روابط بین مسکو و واشنگتن تا ابد ادامه داشته باشد. این مسئله نشان از نارسایی سیستم دارد. اشاره لارورف به فشار دادن دکمه قرمز «ری سیت» روابط بین دو کشور در اولین روزهای روی کار آمدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ است که این دکمه همزمان توسط لاوروف و هیلاری فشار داده شد. حتی در دور جدید انتخابات ریاست جمهوری امریکا که اوباما بار دیگر انتخاب شد زمزمه‌های ری سیت دوباره به گوش رسید. در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته که به گونه‌ای بازنگری سیاست خارجی کرملین در سال ۲۰۱۲ بود، ‌وزیر خارجه سوریه گفت: مسئله سامانه دفاع موشکی یکی از مشکلات اصلی در ورابط دو کشور است. وی گفت: این اقدام خصمانه می‌تواند واکنش روسیه را به همراه داشته باشد. وی افزود: این مسئله همچنان عامل اصلی تنش زا در روابط دو کشور است. 

لاوروف گفت: شرکای امریکایی از یک طرف از ما دعوت به گفت و گو در باره مسئله امنیت موشکی اروپا می‌کنند و از سوی دیگر اجزای سامانه موشکی جهانی خود را در این منطقه مستقر می‌کنند و مواضع روسیه را نادیده می‌گیرند. 

وزیر امور خارجه روسیه در خصوص تحولات روسیه نیز گفت که متأسفانه بازیگران خارجی برای نشاندن مخالفان سوری پای میز مذاکره تلاش نمی‌کنند. وی افزود: مخالفان سوری مورد حمایت طرف‌های خارجی هستند و تلاش‌های آنها از جمله ائتلاف تشکیل شده در دوحه با هدف سقوط نظام بشار اسد و تغییر بیانیه ژنو است. 

لاوروف گفت: غربی‌ها در پی اتحاد میان گروه‌های مخالف سوری هستند اما اولویت ما پایان خونریزی‌ها در سوریه است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد