پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

آیا "روباه دریا" حریف "مین‌های دریایی" ایران می‌شود؟


پهپادها در زیر دریا:
در گزارش‌های قبلی باشگاه خبرنگاران، به پهپادهایی اشاره شد که همگی پرواز می‌کردند، اما پهپادهایی نیز وجود دارند که وظیفه آن‌ها شناسایی مین‌های دریایی و عواملی است که در زیر آب وجود دارند.


به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، یازده ماه می در سال گذشته، نیروی دریایی آمریکا تعداد زیادی پهپاد دریایی به نام  SeaFox سفارش داد. این پهپادها برای نابود کردن مین‌های دریایی استفاده می‌شود که در بستر دریا قرار دارند. به گفته وزارت دفاع آمریکا، هدف استفاده از این پهپادها مقابله با مین‌های دریایی ایران در صورت بسته شدن تنگه هرمز  اعلام شده است.




مین دریایی

باشگاه خبرنگاران در سری گزارش‌های قبلی خود به انواع پهپادهایی پرداخت که در هوا پرواز می‌کردند، اما در این گزارش به پهپادی اشاره خواهد شد که در آسمان دیده نمی‌شود، بلکه در زیر آب‌های آزاد مانند خلیج فارس فعالیت می‌کند. هدف این نوع پهپادهای دریایی شناسایی زیردریایی‌های دشمن و انفجار یا خنثی کردن مین‌هایی است که در بستر دریا وجود دارند.

پهپاد زیردریایی روباه دریا Seafox توسط شرکت اتلس آلکترونیک Atlas Elektronik کشور آلمان تولید می‌شود.


روباه دریا، پهپادی کوچک بوده که با باتری کار می‌کند و دارای کابل فیبری است که به سطح کشتی یا یک هلیکوپتر معلق وصل می‌شود. دستگاه کنترل کننده روباه، می‌تواند این پهپاد را به مین مورد نظر نزدیک کند، سپس دوربین روباه دریا روشن شده و شی‌ء را مورد بررسی قرار می‌دهد تا ببیند که آیا آن مین است یا خیر. سپس پهپاد نزدیک‌تر شده و یک ماده انفجاری را منفجر می‌کند و از طریق ارسال یک میله پلاسمای داغ به بدنه مین، خود و مین را منفجر می‌کند. هر عدد از این پهپاد، 100 هزار دلار هزینه دارد.


روباه دریا مدل‌های مختلفی دارد، این پهپاد دریایی نقش‌های مختلفی از  قبیل مین‌زدایی، ارزیابی خسارت، جاسوسی، کنترل مرزهای دریایی، شناسایی در بنادر و آب‌راه ها را ایفا می‌کن.


پهپاد SeaFox I

این پهپاد که از آن برای شکار مین استفاده می‌شود به تازگی برای از بین بردن مین‌های سواحل لیبی مورد استفاده قرار گرفت. از این روباه بیشتر برای آموزش شکار مین‌های دریایی استفاده می‌شود.

ابعاد : طول: 1.31 متر عرض: 0.39متر

وزن: 43 کیلوگرم

عمق عملیاتی : 300 متر

سرعت: 6 گره دریایی

زمان غواصی: 100 دقیقه


SeaFox-C

این پهپاد که با یک فیبر هوشمند کنترل می‌شود، دارای یک دوربین بوده و برای عملیات‌های نیمه‌خودکار مین‌زدایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. SeaFox C، دارای دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی است که به راحتی می‌تواند تغییر موضع دهد.

این روباه با استفاده از یک دوربین CCTV، اشیاء را شناسایی و از طریق یک ماده منفجره کالیبر قوی منفجر می کند. SeaFox-C قالبیت نظامی کاملی داشته و  استفاده فراوانی قرار گرفته است.

Seafox T

این گونه روباه به ازای آموزش خدمه کشتی برای استفاده از SeaFox C، در عملیات‌های مین‌یابی و انفجار نیز شرکت دارد. Seafox-T بر مبنای مدل C این پهپاد ساخته شده است. دارای یک باتری قابل شارژ و شناوری مثبت است. اما برخلاف SeaFox-C کلاهک ندارد.

مشخصات

ابعاد: طول: 1.31 متر عرض: 0.39متر

وزن: 43 کیلوگرم

عمق عملیاتی : 300 متر

سرعت: 6 گره دریایی

زمان غواصی: 100 دقیقه


SeaFox Cobra

کبری یک ابزار EOD است که تنها در SeaFox یافت می‌شود، توانایی بسیار بالایی در نابودی اشیاء قابل انفجار دارد. کبری در برابر مین‌های شناور و توده‌ای  بسیار  قدرتمند عمل می‌کند.

ویژگی‌های این پهپاد از قبیل هزینه پایین، قابلیت تعقیب چند هدف به طور همزمان، سه روش برای وصل شدن به شیء مضنون است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد