پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

۱۰ تخلف بزرگ مالی تاریخ معاصر آمریکا+عکس


۱۰ تخلف بزرگ مالی تاریخ معاصر آمریکا+عکس


 
سال ۲۰۱۲ به پایان رسید؛ سالی که قرار بود در آن دنیا به پایان برسد، اما نه تنها جهان به پایان راه خود نرسید که سال ۲۰۱۳ را هم تجربه کرد. دنیا همچنان نفس می‌کشد و در این دنیا هنوز هستند کسانی که برای دور زدن قانون به راه‌های مختلفی متوسل می‌شوند. برخی مواقع آنقدر تلاش این افراد منحصر بفرد و چشمگیر است که نام آنها در تاریخ ثبت می‌شود.
۱۰ تخلف بزرگ مالی  تاریخ معاصر آمریکا+عکس
 
  «فوربس» در مطلبی که به تازگی روی وب‌سایت خود منتشر کرده است به مواردی پرداخته که آنها را « بزرگترین تقلب‌های تاریخ معاصر ایالات‌متحده» نامیده است. فوربس مدعی شده است که این تقلب‌ها در ربع قرن اخیر آمریکا بی‌‌همتا بوده‌اند.


Enron

ورشکستگی این شرکت انرژی پاک در سال ۲۰۰۱، پس از اتهاماتی مبنی بر سندسازی در حسابداری رخ داد. بررسی‌ها نشان می‌داد که مبلغی بالغ بر ۷۸ میلیارد دلار به صورت غیرقانونی جابجا شده است. این اتهام باعث شد تا «آرتور اندرسن» رئیس این شرکت زندگی خود را ویران شده ببیند. این مبلغ تخلف در طول تاریخ به عنوان بزرگترین تخلف مالی ثبت شد. «جف اسکیلینگ»رئیس سابق این شرکت مجبور شد برای چنین تخلف بزرگی ۲۴ سال را پشت میله‌های سرد زندان بگذراند.



 Bernard Madoff

نیویورک دومین شهری بود که تخلفی بزرگ به چشم خود دید. «برنارد مادوف» ۶۵ میلیارد دلار به جیب زد. این تخلف به عنوان بزرگترین تخلفی ثبت شد که یک نفر به تنهایی به آن دست زده بود. «برنارد مادوف» وقتی داشت ۱۵۰ سال محکومیت زندانش را می‌گذراند به راه و روش‌های خود برای انجام این کار اعتراف کرد. این تخلف در دسامبر سال ۲۰۰۸ به وقوع پیوست. بررسی‌ها نشان داد که شرکت Ponzi چندین بار فرصت این را داشته که با بررسی دقیق جلوی چنین تخلفی را بگیرد. اما وقتی بررسی دقیق انجام نشد، ۶۵ میلیارد پول بی‌زبان به دست «مادوف» افتاد.



 Lehman Brothers

بانک سرمایه‌گذاری «لیمن»، با ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه فعال، در پایان سال ۲۰۰۸ ورشکست شد. این حادثه بزرگترین ورشکستگی در تاریخ و جرقه بحران مالی در سراسر جهان بود. بررسی ورشکستگی این بانک نشان می‌دهد که «جعل اسناد» باعث شده است که چنین تخلف بزرگی شکل بگیرد. در این تخلف بزرگ مدیران ارشد این شرکت و حسابرس آن نقش داشته‌اند.



 Cendant

مدت زمان اندکی بعد از اینکه این شرکت با همکاری کمپانی بین‌المللی CUC و HFS در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد، زنجیره‌ای از تخلف‌های بزرگ و آشکار در کمپانی CUC کشف شد. حداقل تخلف مالی‌ای که در این کمپانی شکل گرفته بود ۱۹ میلیون دلار تخمین زده شد که در زمان خود به عنوان یکی از بزرگترین تخلف‌های مالی شناخته می‌شد. قاضی فدرال این

شرکت کارگزاری MF Global را «گلدمن ساچ» و «جان کورزین» سناتور سابق ایالت نیوجرسی پایه‌گذاری کردند. این شرکت ۴۱ میلیارد دلار سرمایه فعال داشت تا اینکه در اکتبر سال ۲۰۱۱ اعلام ورشکستگی کرد. این اعلام ورشکستگی باعث شد که این شرکت در دره هشتم فهرست ۱۰ ورشکستگی بزرگ آمریکا قرار گیرد.
پرونده رئیس سابق این شرکت، «والتر فوربز» را به ۱۲ سال و هفت ماه زندان محکوم کرد. «فوربز» همچنین به پرداخت سه میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار غرامت محکوم شد.



 MF Global

شرکت کارگزاری MF Global را «گلدمن ساچ» و «جان کورزین» سناتور سابق ایالت نیوجرسی پایه‌گذاری کردند. این شرکت ۴۱ میلیارد دلار سرمایه فعال داشت تا اینکه در اکتبر سال ۲۰۱۱ اعلام ورشکستگی کرد. این اعلام ورشکستگی باعث شد که این شرکت در دره هشتم فهرست ۱۰ ورشکستگی بزرگ آمریکا قرار گیرد. یک سال بعد مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های این شرکت ناپدید شد. در این شرکت نیز، تخلف در حسابداری تخلفی بزرگ را رقم زده بود که منجر به ورشکستگی آن شد.



 WorldCom

در سال ۲۰۰۲ اعلام ورشکستگی این شرکت مخابراتی، کمپانی‌ای را نابود کرد که تا آن زمان ۱۰۳.۹ میلیارد دلار به عنوان سرمایه در گردش ثبت کرده بود. دادگاه رسیدگی به این پرونده به عنوان یکی از بزرگترین دادگاه‌های مالی از سال ۱۹۹۵ در تاریخ آمریکا ثبت شده است. «برنارد ایبرس» مدیرعامل سابق این شرکت از سوی دادگاه متهم شناخته و به اعدام محکوم شد. با این حال در دادگاه تجدیدنظر حکم او به ۲۵ سال زندان تغییر کرد. براساس این حکم او باید تا سال ۲۰۲۷ را پشت میله‌های زندان بگذراند.



Fannie Mae

این شرکت در سال ۲۰۰۶ مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به یک شرکت حقوقی پرداخت تا اتهام‌های مالی‌ای را که از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۴ متوجه این شرکت بود بررسی کند. شرکت حقوقی پیگیر این پرونده سرانجام در سال ۲۰۱۱ سه نفر از مدیران عالی‌رتبه این شرکت را به اتهام تقلب و استفاده از اوراق بهاردار جعلی تحت تعقیب قضایی قرار داد. این شرکت به عنوان غول بازار وام مسکن در ایالات متحده شناخته می‌شود. دولت در سال ۲۰۰۸ نیز تحقیقاتی را درمورد این شرکت انجام داده بود.



 HealthSouth

در مارس سال ۲۰۰۳، مدیرعامل این شرکت،«ریچارد ام. اسکروشی» به دلیل تحصیل مال نامشروع مورد پیگیرد قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می داد که او طی چهار سال بالغ بر ۱.۴ میلیارد دلار به جیب زده است. با این همه «اسکروشی» از همه اتهامات وارده به او تبرئه شد. اما این پایان داستان نبود. «اسکروشی» در دادگاهی دیگر به دلیل رشوه دادن به فرماندار ایالت آلاباما به زندان محکوم شد. ۱۵ مدیر سابق این شرکت و ازجمله پنج مدیر مالی سال‌های گذشته آن نیز، به جرم سندسازی مالی دستگیر شدند.



 Tyco International

«دنیس کوزلوفسکی» مدیرعامل (تصویر) و « مارک سوارتز» مدیر مالی این شرکت برای بیش از ۱۵۰ میلیون دلار وام و پاداش غیرقانونی در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ تحت پیگرد قرار گرفتند. هردو نفر هنوز هم دز زندان به سر می برند. البته در این میان « مارک سوارتز» از مرخصی های آخر هفته طولانی لذت می برد. نکته جالب اما درمورد مبلغ رسیدگی به پرونده حقوقی این دو نفر است. گزارش‌ها نشان می دهد که رسیدگی به پرونده‌هایی که علیه این دو نفر به جریان افتاد بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار خرج برداشته است.



 Qwest Communications

سهام این شرکت در سال ۲۰۰۰ به قیمت ۶۴ دلار هم داد و ستد شده بود. این همه اما قبل از این بود که به دلیل تخلف مالی گسترده در حسابداری این شرکت، قیمت هر سهم آن در سال ۲۰۰۲ به یک دلار برسد. تحقیقات درمورد این شرکت و تخلفات آن ماه‌ها ادامه داشت تا اینکه « جوزف ناچیو» مدیرعامل این شرکت متهم شناخته شد. نتیجه این محکومیت این بود که دادگاه ۴۴ میلیون دلار از اموال «ناچیو» را ضبط و توقیف کرد و او را به زندان فرستاد. با این همه این شرکت نتوانست از زیر بار چنین رسوایی مالی‌ای سربلند کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد