پیامبر اعظم(ص): سه امر نجات دهنده و سه امر هلاک کننده
قالَ النَّبِیُّ (ص):
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:
ثَلاثَةٌ مُنجِیاتٌ ، و ثَلاثٌ مُهلِکاتٌ:
سه چیز نجات دهنده ، است و سه چیز هلاک کننده است:
فَالمُنجِیاتٌ :
نجات دهنده ها عبارتند از :
خَشیَةُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فِی السِّرِ و العَلانِیَةِ
ترس از خداوند بلند مرتبه ، در پنهان و آشکار
وَ القَصدُ فِی المَعِیشَةِ
میانه روی [و قناعت] در زندگی
وَ العَدلُ فِی الرِّضا وَ الغَضَبِ
و رعایت عدالت ، در هنگام خشنودی و خشم
وَ الثَّلاثُ المُهلِکاتُ:
و اما سه چیز که هلاک کننده هستند:
شُحُّ مُطاعٌ
بخالتی که به مورد عمل در آید و به کار بسته شود
[ یعنی: فکر بخالتی که در عمل ، پیاده شود و انسان هم در فکر و هم در اجرا ، بخیل باشد]
وَ هَوًی مُتَّبَعٌ
و هوا و هوسی که از آن پیروی شود
وَ إِعجابُ المَرءِ بِنَفسِهِ
و خویشتن را از دیگران ، برتر دانستن
جواهر الحکم \ص55\ح94 ، به نقل از کتاب ((خصال))شیخ صدوق و ((تحف العقول))
حدیث روز شنبه مورخه 91/12/05
پیامبر اعظم(ص) و سه نشانه انسان منافق
قالَ النَّبِیُّ (ص):
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:
ثَلاثٌ مَن کُنَّ فِیهِ ، کانَ مُنافِقاً
سه خصلت است که اگر در کسی موجود باشد ، او منافق است
وَ إِن صامَ وَ صَلّی (صَلاّ ) ، وَ زَعَمَ أنَّهُ مُسلِمٌ :
هر چند که روزه بگیرد ، و نماز گزارد ، وگمان کند که مسلمان است :
مَن إِذا إِئتُمِنَ ، خانَ
کسی که وقتی به او اعتماد شود ، خیانت نماید .
وَ إِذا حَدَّثَ ، کَذِبَ
و هنگامی که سخن گوید ، دروغگویی پیشه کند .
وَ إِذا وَعَدَ ، أخلَفَ .
وهرگاه وعده ای دهد ، بر خلاف آن ، رفتار کند.
جواهرالحکم/55/ح95 ، به نقل از کتاب ((صول کافی)) /جلد 3
حدیث روز دوشنبه مورخه 91/12/07
پیامبر اعظم(ص) و سه امر خالص کننده دوستی و صمیمیت
قالَ النَّبِیُّ (ص):
پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:
ثَلاثٌ یَصفِینَ وُدَّ المَرءِ لِأخِیهِ المُسلِمِ:
سه امر است که دوستی شخص را نسبت به بردار مسلمانش ، خالص و صمیمی می کند:
یَلقاهُ ، بِالبِشرِ ، إِذا لَقِیَهُ
1-در هنگام ملاقات با او ، با روی گشاده و لب خندان ، با وی دیدار کند.وَ یُوَسِّعَ لَهُ فِی المَجلِسِ ، إِذا جَلَسَ إِلَیهِ
2-وقتی که می خواهد در کنارش بنشیند ، جا برایش باز کند.وَ یَدعُوهُ ، بِأحَبِّ الأسماءِ إِلَیهِ
3-و به بهترین نامی که او دوست دارد ، وی را بخواند.جواهرالحکم/ص56/ح96 ، به نقل از کتاب ((نهج الفصاحه))
حدیث روز چهارشنبه مورخه 91/12/09
پیامبر اعظم (ص) و سه نفری که در قیامت زیر عرش خدا هستند
قالَ النَّبِیُّ (ص) : پیامبر گرامی اسلام (ص)فرمود:
ثَلاثَةٌِِ یَومَ القِیامَةِ ، تَحتَ ظِلِّ عَرشِ اللهِ ، یَومَ لا ظِلَّ إِلاّ ظِلُّ اللهِ .
سه نفر در قیامت در سایه عرش خدا خواهند بود ، که در آن روز ، سایه ای جز سایه ی رحمت الهی نخواهند بود.
قِیلَ : مَن هُم یا رَسُولَ اللهِ ؟
گفته شد : ای رسول خدا ، آنان چه کسانی هستند ؟
قالَ النَّبِیُّ (ص) : پیامبر گرامی اسلام (ص)فرمود:
مَن فَرَّجَ عَن مَکرُوُبٍ مِن اُمَّتِی .
1- کسی که محنت و اندوهی را از افراد امت من ، بزداید .
وَ مَن أحیی (یا) سُنَّتِی .
2-کسی که سنت مرا إحیاء و زنده کند .
وَ مَن أکثَرَ الصَّلاةَ عَلَیَّ .
3- و کسی که بر من ، زیاد درود و صلوات بفرستد .
جواهر الحکم /ص56/ح98 ، به نقل از کتاب « اثنی عشریه »
حدیث روز شنبه مورخه 91/12/12
پیامبر اعظم (ص) و عدم محافظت خداوند از سه نفر
قالَ النَّبِیُّ (ص) : پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :
ثَلاثَةٌِِ ، لا یَتَقَبَّلُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُم بِالحِفظِ :
سه گروه هستند ، که خداوند بلند مرتبه ، محافظت از آنان را نمی پذیرد :
رَجُلُّ نَزَلَ فِی بَیتٍ خَرِبٍ
1- مردی که در خانه ای خراب ، سکونت کند .
وَ رَجُلٌ صَلی (صَلاّ ) عَلی قارِعَةِ الطِّرِیقِ
2- مردی که در میان راه [ عبور مردم ] ، به نماز بایستد .
وَ رَجُلٌ اَرسَلَ راحِلَتَهُ ، وَ لَم یَستَوثِق مِنها
3- و مردی که مرکب خود را رها کند ، بدون این که از بستن او [ به جایی ] ، اطمینان حاصل نماید .
جواهر الحکم /ص 57/ح 101، به نقل از کتاب « خصال صدوق »
حدیث روز دوشنبه مورخه 91/12/14
پیامبر اعظم (ص) و سه امر از حقایق ایمان
قالَ النَّبِیُّ (ص) : پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :
ثَلاثٌَ ، مِن حَقاِئقِ الإِیمانِ :
سه امر، از حقایق ایمان است :
اَلإِنفاقُ مِنَ الإِقتارِ
1- بخشش مالی ، در هنگام تنگدستی .
وَ إِنصافُکَ النّاسَ مِن نَفسِکَ
2- درباره ی مردم ، بر ضرر خویش ، انصاف را رعایت نمودن .
وَ بَذُلُ العِلمِ لِلمُتَعَلِّمِ
3- آموختن دانش به دانش آموز .
جواهر الحکم /ص57/ح102، به نقل از کتاب « نهج الفصاحه»
حدیث روز چهارشنبه مورخه 91/12/16
پیامبر اعظم (ص) ، حیای خردمندی و حیای حماقت
قالَ النَّبِیُّ (ص) : پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :
اَلحَیاءُ حَیائانِ : حیاء بر دو گونه است :
حَیاءُ عَقلٍ ، وَ حَیاءُ حُمقٍ
حیا خردمندی ، و حیای حماقت [= نادانی ]
فحَیاءُ العَقلِ ، هُوَ العِلمُ .
1- حیای خردمندی ، [ رفتن به دنبال ] علم و دانش است .
وَ حَیاءُ الحُمقِ ، هُوَ الجَهلُ .
2- و حیای حماقت و نادانی ، همان [ ادامه ] جهل و نادانی است .
نکته :
انسان خردمند ، به دلیل حیایی که دارد ، مایل نیست نزد دیگران شرمسار شود . به همین دلیل مدام به دنبال کسب دانش و علم می رود تا کلیه امور زندگی خویش را با آگاهی و دانش انجام دهد . در نتیجه از هر نوع رفتاری که از نادانی سرچشمه می گیرد ، پرهیز می نماید .
در نقطه مقابل ، انسان نادان ، ظاهراً به سبب حیایی که دارد ، مایل نیست نزد افراد برتر از خود ، دانش بیاموزد و آگاهی خویش را افزایش دهد . به همین دلیل ترجیح می دهد در همان نادانی باقی بماند .
جواهر الحکم /ص60/ح113، به نقل از کتاب « اصول کافی »
حدیث روز شنبه مورخه 91/12/19
حضرت علی (ع) و حکمت 103 نهج البلاغه ( روش برخورد با دنیا )
وَ رُئِیَ عَلَیهِ ، إِزَارٌ خَلَقٌ مَرقُوعٌ ،
و دیده شد که پیراهن وصله داری بر اندام امام علی (ع) بود
فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ ،
شخصی از ایشان پرسید : چرا « پیراهن وصله دار » می پوشید ؟
فَقَالَ (ع) : یَخشَعُ لَهُ القَلبُ / ، وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفسُ / وَ یَقتَدی بِهِ المُؤمِنُونَ
حضرت فرمود : دل با آن فروتن می شود / و « نفس » با آن ، رام می شود / و مومنان از آن ، سرمشق می گیرند.
نکته : پوشیدن لباس ساده و بدون پیرایه ، موجب فروتنی و تواضع آدم می گردد ، دل او را آرام می کند و انسانهای مومن آن را الگوی زندگی خویش ، قرار می دهند .
إِنَّ الدُّنیَا وَ الاخِرَةَ ، عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ ، وَ سَِبیلَانِ مُختَلِفَانِ
دنیا ( حرام ) و آخرت ، دو دشمن متفاوت ، و دو راه جدای از یکدیگرند [ دنیای حرام ، آدمی را به دوزخ ، و آخرت ، انسان را به سوی بهشت ، هدایت می کند ]
فَمَن أَحَبَّ الدُّنیَا وَ تَوَلَّاهَا ، أبغَضَ الاخِرَةَ وَ عَادَاهَا
پس کسی که دنیا پرست باشد و به آن عشق ورزد ، به آخرت کینه ورزد ، و با آن دشمنی خواهد کرد .
وَ هُمَا ، بِمَنزِلَةِ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ
و آن دو ، همانند شرق و غرب هستند .
وَ مَاشٍ بَینَهُمَا ، و کسی بین این دو راه می رود
کُلَّمَا قَرُبَ مِن وَاحِدٍ ، بَعُدَ مِنَ الاخَرِ
هرگاه به یکی نزدیک شود ، از دیگر دور می گردد
وَ هُمَا ، بَعدُ ضَرَّتَانِ . و آن دو ، همواره به یکدیگر زیان رسانند.
الدنیا و الاخرة ضرتان : از ماده ضرر : دو سنگ آسیاب . دو استخوان بزرگ باسن انسان .
دنیا و آخرت ، مانند دو زن هستند که در تصرف یک مرد باشند [ = دو هَوُو ] ، که اگر به سوی هر یک میل پیدا کند ، آن دیگری از او درو و متنفر می شود .
حدیث روز چهارشنبه مورخه 91/12/23
پیامبر اعظم (ص) و سه گروهی که دعایشان پذیرفته نمی شود .
قالَ النَّبِیُّ (ص) : پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :
ثَلاثَةٌ یَدعُونَ اللهَ عزَّوجلَّ ، فَلا یُستجابُ لَهُم :
سه نفر هستند که خدای را می خوانند ولی دعایشان هرگز به سود آن ها ، پذیرفته نمی شود:
رَجلٌ ، کانت تَحتَهُ امِرأةٌ سَیِّئَةُ الخُلقِ ، فَلَم یُطَلِّقها
1- کسی که زن بد منش و اصلاح ناپذیر داشته باشد ، ولی او را طلاق ندهد [ و به جای آن ناله و نفرین سر دهد ]
وَ رجلٌ ، کان لَهُ علی رجلٍ مالٌ ، فَلَم یَشهَد عَلَیهِ
2- و فردی که مالی نزد کسی دارد ، و بر آن گواه و سند ، نگیرد .
وَ رجلٌ ، آتی ( آتا ) سَفِیهاً مالَه ، و قَد قالَ اللهُ تعالی : « و لا تُؤتُوا السَّفَهاءَ اَموالَکُم ».
3- و شخصی که دارایی خود را به دست انسان کم عقلی بسپارد ، در حالی که خداوند فرموده است : « دارایی خود را به دست کم عقل ها ، نسپارید / سوره نساء آیه 5 » .
نهج الفصاحه ، ترجمه علی کرمی فریدنی ، حدیث 1253- صفحه 240
حدیث روز شنبه مورخه 91/12/26
پیامبر اعظم (ص) و سه میوه درخت ایمان
قالَ النَّبِیُّ (ص) : پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :
ثَمَرةُ الإِیمانِ ، ثَلاثَةُ أشیاءٍ :
میوه ی [ درخت ] ایمان ، سه چیز است :
اَلحُبُّ فِی اللهِ 1- دوستی در راه خدا .
وَ البُغضُ فِی اللهِ 2- دشمنی در راه خدا .
وَ الحَیاءُ مِنَ اللهِ 3- حیاء و شرم از خدا .
نکته اول :
دوستی های انسان مومن ، باید فقط در جهت کسب رضایت خداوند باشد نه سلیقه و علاقه شخصی .
به همین دلیل یک فرد مؤمن ، به دنبال یافتن دوستانی می رود که آنان نیز مؤمن باشند و موجب پیشرفت معنوی وی گردند نه افرادی که او را از خدا دور سازند .
نکته دوم :
دشمنی های ما با دیگران نیز باید در جهت به دست آوردن خشنودی پروردگار متعال صورت گیرد نه نظرات فردی . انسان مؤمن ، فقط با کسانی دشمنی می کند که تلاش دارند جامعه را به سوی انحرافات اخلاقی ، رفتاری و عقیدتی سوق دهند . در غیر این صورت او با هیچکس مشکلی نخواهد داشت و همه ی مردم را دوست دارد .
نکته سوم :
حیاء و شرم ، زمانی ارزش دارد که در ارتباط با خداوند معنا و مفهوم داشته باشد . زیرا خداوند ، بندگانی را دوست دارد که حریم ها و خطوط قرمز معین شده توسط ادیان الهی را رعایت می کنند و کوشش دارند که در پیشگاه خالق خویش ، بنده ی خوبی باشند .
جواهر الحکم /ص57/ح113، به نقل از کتاب « اثنی عشریه »