X
تبلیغات
رایتل
در محضر امام جماعت محترم شرکت صنعتی پارس خزر - پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر
اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی
گـاهـی اگــر دعـایت مسـتجاب نشـد، بـرو و گــوشـه ای بنـشـیـن. زانوهایت رابغل بگیرویک دل سیر گریه کن شاید لازم باشد میان گریه هایت بگویی .:: اللهُـمَّ اغـفِــر لِیَ الـذُنوبَ الّـتـی تَحـبِـسُ الـدُّعــا :: خدایا! ببخش آن گناهانم راکه دعایم را حبس کرده

کدام مداح اهل بیت را بیشتر می پسندید؟
بازدیدکنندگان : 10047

مشخصات شمادروبلاگ

IP


در محضر امام جماعت محترم شرکت صنعتی پارس خزر

بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم

در حسینیه شرکت صنعتی پارس خزر در روزهای زوج هفته ، نماز ظهر و عصر توسط امام جماعت محترم شرکت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالباقی اسحاقی اقامه می گردد ، که ایشان در بین صلاتین نماز به ذکر احادیثی در مورد ائمه اطهار (ع) می پردازند و انشاء الله سعی وتلاش مجموعه فرهنگی پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی بر این است که این احادیث به روز گردند.

http://s1.picofile.com/file/7665386555/123.jpg
 

حدیث روز چهار شنبه   مورخه   91/12/02

پیامبر اعظم(ص): سه امر نجات دهنده و سه امر هلاک کننده

قالَ النَّبِیُّ (ص):   

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:

ثَلاثَةٌ مُنجِیاتٌ ، و ثَلاثٌ مُهلِکاتٌ:  

سه چیز نجات دهنده ، است و سه چیز هلاک کننده است:

فَالمُنجِیاتٌ :

  نجات دهنده ها عبارتند از :

خَشیَةُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ فِی السِّرِ و العَلانِیَةِ   

 ترس از خداوند بلند مرتبه ، در پنهان و آشکار

وَ القَصدُ فِی المَعِیشَةِ    

میانه روی [و قناعت] در زندگی

وَ العَدلُ فِی الرِّضا وَ الغَضَبِ  

و رعایت عدالت ، در هنگام خشنودی و خشم

وَ الثَّلاثُ المُهلِکاتُ:   

و اما سه چیز که هلاک کننده هستند:

شُحُّ مُطاعٌ      

بخالتی که به مورد عمل در آید و به کار بسته شود

 [ یعنی: فکر بخالتی که در عمل ، پیاده شود و انسان هم در فکر و هم در اجرا ، بخیل باشد]

وَ هَوًی مُتَّبَعٌ          

و هوا و هوسی که از آن پیروی شود

وَ إِعجابُ المَرءِ بِنَفسِهِ        

و خویشتن را از دیگران ، برتر دانستن   

   جواهر الحکم \ص5594 ، به نقل از کتاب ((خصال))شیخ صدوق و ((تحف العقول))



حدیث روز شنبه مورخه 91/12/05


پیامبر اعظم(ص) و سه نشانه انسان منافق

قالَ النَّبِیُّ (ص):

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:

 ثَلاثٌ مَن کُنَّ فِیهِ ، کانَ مُنافِقاً

سه خصلت است که اگر در کسی موجود باشد ، او منافق است

 وَ إِن صامَ وَ صَلّی (صَلاّ ) ، وَ زَعَمَ أنَّهُ مُسلِمٌ :

هر چند که روزه بگیرد ،  و نماز گزارد ، وگمان کند که مسلمان است :

 مَن إِذا إِئتُمِنَ ، خانَ     

کسی که وقتی به او اعتماد شود ، خیانت نماید .

 وَ إِذا حَدَّثَ ، کَذِبَ         

و هنگامی که سخن گوید ، دروغگویی پیشه کند .

 وَ إِذا وَعَدَ ، أخلَفَ .          

وهرگاه وعده ای دهد ،  بر خلاف آن ، رفتار کند.

 جواهرالحکم/55/ح95 ، به نقل از کتاب ((صول کافی)) /جلد 3


حدیث روز دوشنبه   مورخه   91/12/07


پیامبر اعظم(ص) و سه امر خالص کننده دوستی و صمیمیت

قالَ النَّبِیُّ (ص):   

 پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:

 ثَلاثٌ یَصفِینَ وُدَّ المَرءِ لِأخِیهِ المُسلِمِ:

سه امر است که دوستی شخص را نسبت به بردار مسلمانش ، خالص و صمیمی می کند:

یَلقاهُ ، بِالبِشرِ ، إِذا لَقِیَهُ

1-در هنگام ملاقات با او ، با روی گشاده و لب خندان ، با وی دیدار کند.

وَ یُوَسِّعَ لَهُ فِی المَجلِسِ ، إِذا جَلَسَ إِلَیهِ

2-وقتی که می خواهد در کنارش بنشیند ، جا برایش باز کند.

وَ  یَدعُوهُ ، بِأحَبِّ الأسماءِ إِلَیهِ

3-و به بهترین نامی که او دوست دارد ، وی را بخواند.


جواهرالحکم/ص56/ح96 ، به نقل از کتاب ((نهج الفصاحه))

 


حدیث روز چهارشنبه   مورخه   91/12/09


پیامبر اعظم (ص) و سه نفری که در قیامت زیر عرش خدا هستند


قالَ النَّبِیُّ (ص) :          پیامبر گرامی اسلام (ص)فرمود:


ثَلاثَةٌِِ یَومَ القِیامَةِ ، تَحتَ ظِلِّ عَرشِ اللهِ ، یَومَ لا ظِلَّ إِلاّ ظِلُّ اللهِ .

سه نفر در قیامت در سایه  عرش خدا خواهند بود ، که در آن روز ، سایه ای جز سایه ی رحمت الهی نخواهند بود.   

قِیلَ : مَن هُم یا رَسُولَ اللهِ ؟

گفته شد : ای رسول خدا ، آنان چه کسانی هستند ؟


قالَ النَّبِیُّ (ص) :       پیامبر گرامی اسلام (ص)فرمود:


مَن فَرَّجَ عَن مَکرُوُبٍ مِن اُمَّتِی .

1- کسی که محنت و اندوهی را از افراد امت من ، بزداید .


وَ مَن أحیی (یا) سُنَّتِی .

2-کسی که سنت مرا إحیاء و زنده کند .


وَ مَن أکثَرَ الصَّلاةَ عَلَیَّ .

3- و کسی که بر من ، زیاد درود و صلوات بفرستد .


جواهر الحکم /ص56/ح98 ، به نقل از کتاب « اثنی عشریه »


حدیث روز شنبه  مورخه 91/12/12  


پیامبر اعظم (ص) و عدم محافظت خداوند از سه نفر


قالَ النَّبِیُّ (ص) :          پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :


ثَلاثَةٌِِ ، لا  یَتَقَبَّلُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُم بِالحِفظِ :

سه گروه هستند ، که خداوند بلند مرتبه ، محافظت از آنان را نمی پذیرد :


رَجُلُّ نَزَلَ فِی بَیتٍ خَرِبٍ

1- مردی که در خانه ای خراب ، سکونت کند .


وَ رَجُلٌ صَلی (صَلاّ ) عَلی قارِعَةِ الطِّرِیقِ

2- مردی که در میان راه [ عبور مردم ] ، به نماز بایستد .


وَ رَجُلٌ اَرسَلَ راحِلَتَهُ ، وَ لَم یَستَوثِق مِنها

3- و مردی که مرکب خود را رها کند ، بدون این که از بستن او [ به جایی ] ، اطمینان حاصل نماید .


جواهر الحکم /ص 57101، به نقل از کتاب « خصال صدوق »




حدیث روز دوشنبه  مورخه  91/12/14  


پیامبر اعظم (ص) و سه امر از حقایق ایمان


قالَ النَّبِیُّ (ص) :          پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :


ثَلاثٌَ ، مِن حَقاِئقِ الإِیمانِ :

سه امر، از حقایق ایمان است :


اَلإِنفاقُ مِنَ الإِقتارِ

1- بخشش مالی ، در هنگام تنگدستی .


وَ إِنصافُکَ النّاسَ مِن نَفسِکَ  

2- درباره ی مردم ، بر ضرر خویش ، انصاف را رعایت نمودن .


وَ بَذُلُ العِلمِ لِلمُتَعَلِّمِ

3- آموختن دانش به دانش آموز .


جواهر الحکم /ص57102، به نقل از کتاب « نهج الفصاحه»





حدیث روز چهارشنبه  مورخه  91/12/16   


پیامبر اعظم (ص) ، حیای خردمندی و حیای حماقت


قالَ النَّبِیُّ (ص) :     پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :


اَلحَیاءُ حَیائانِ :    حیاء بر دو گونه است :


حَیاءُ عَقلٍ ، وَ حَیاءُ حُمقٍ

حیا خردمندی ، و حیای حماقت [= نادانی ]


فحَیاءُ العَقلِ ، هُوَ العِلمُ .  

1- حیای خردمندی ، [ رفتن به دنبال ] علم و دانش است .


وَ حَیاءُ الحُمقِ ، هُوَ الجَهلُ .

2- و حیای حماقت و نادانی ، همان [ ادامه ] جهل و نادانی است .

نکته :

انسان خردمند ، به دلیل حیایی که دارد ، مایل نیست نزد دیگران شرمسار شود . به همین دلیل مدام به دنبال کسب دانش و علم می رود تا کلیه امور زندگی خویش را با آگاهی و دانش انجام دهد . در نتیجه از هر نوع رفتاری که از نادانی سرچشمه می گیرد ، پرهیز می نماید .

در نقطه مقابل ، انسان نادان ، ظاهراً به سبب حیایی که دارد ، مایل نیست نزد افراد برتر از خود ، دانش بیاموزد و آگاهی خویش را افزایش دهد . به همین دلیل ترجیح می دهد در همان نادانی باقی بماند .  


جواهر الحکم /ص60113، به نقل از کتاب «  اصول کافی »


حدیث روز شنبه  مورخه  91/12/19   


حضرت علی (ع) و حکمت 103 نهج البلاغه ( روش برخورد با دنیا  )


وَ رُئِیَ عَلَیهِ ، إِزَارٌ خَلَقٌ مَرقُوعٌ ،       

   و دیده شد که پیراهن وصله داری بر اندام امام علی (ع) بود


فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ ،

شخصی از ایشان پرسید : چرا « پیراهن وصله دار » می پوشید ؟


فَقَالَ (ع) : یَخشَعُ لَهُ القَلبُ / ، وَ تَذِلُّ بِهِ النَّفسُ / وَ یَقتَدی بِهِ المُؤمِنُونَ

حضرت فرمود : دل با آن فروتن می شود / و « نفس » با آن ، رام می شود / و مومنان از آن ، سرمشق می گیرند.

نکته : پوشیدن لباس ساده و بدون پیرایه ، موجب فروتنی و تواضع آدم می گردد ، دل او را آرام می کند و  انسانهای مومن آن را الگوی زندگی خویش ، قرار می دهند .


إِنَّ الدُّنیَا وَ الاخِرَةَ ، عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ ، وَ سَِبیلَانِ مُختَلِفَانِ

دنیا ( حرام ) و آخرت ، دو دشمن متفاوت ، و دو راه جدای از یکدیگرند [ دنیای حرام ، آدمی را به دوزخ ، و آخرت ، انسان را به سوی بهشت ، هدایت می کند ]

فَمَن أَحَبَّ الدُّنیَا وَ تَوَلَّاهَا ، أبغَضَ الاخِرَةَ وَ عَادَاهَا

پس کسی که دنیا پرست باشد و به آن عشق ورزد ، به آخرت کینه ورزد ، و با آن دشمنی خواهد کرد .

وَ هُمَا ، بِمَنزِلَةِ المَشرِقِ وَ المَغرِبِ

و آن دو ، همانند شرق و غرب هستند .


وَ مَاشٍ بَینَهُمَا ،            و کسی بین این دو راه می رود


کُلَّمَا قَرُبَ مِن وَاحِدٍ ، بَعُدَ مِنَ الاخَرِ

هرگاه به یکی نزدیک شود ، از دیگر دور می گردد


وَ هُمَا ، بَعدُ ضَرَّتَانِ .                                                                و آن دو ، همواره به یکدیگر زیان رسانند.


الدنیا و الاخرة ضرتان :  از ماده ضرر : دو سنگ آسیاب . دو استخوان بزرگ باسن انسان .

دنیا و آخرت ، مانند دو زن هستند که در تصرف یک مرد باشند [ = دو هَوُو ] ، که اگر به سوی هر یک میل پیدا کند ، آن دیگری از او درو و متنفر می شود .

 



حدیث روز چهارشنبه   مورخه   91/12/23


پیامبر اعظم (ص) و سه گروهی که دعایشان پذیرفته نمی شود .


قالَ النَّبِیُّ (ص) :          پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :


ثَلاثَةٌ یَدعُونَ اللهَ عزَّوجلَّ ، فَلا یُستجابُ لَهُم :

 سه نفر هستند که خدای را می خوانند ولی دعایشان هرگز به سود آن ها ، پذیرفته نمی شود:


رَجلٌ ، کانت تَحتَهُ امِرأةٌ سَیِّئَةُ الخُلقِ ، فَلَم یُطَلِّقها

1 کسی که زن بد منش و اصلاح ناپذیر داشته باشد ، ولی او را طلاق ندهد [ و به جای آن ناله و نفرین سر دهد ]


وَ رجلٌ ، کان لَهُ علی رجلٍ مالٌ ، فَلَم یَشهَد عَلَیهِ

 2- و فردی که مالی نزد کسی دارد ، و بر آن گواه و سند ، نگیرد .

 

وَ رجلٌ ، آتی ( آتا ) سَفِیهاً مالَه ، و قَد قالَ اللهُ تعالی : « و لا تُؤتُوا السَّفَهاءَ اَموالَکُم ».

3- و شخصی که دارایی خود را به دست انسان کم عقلی بسپارد ، در حالی که خداوند فرموده است : « دارایی خود را به دست کم عقل ها ، نسپارید / سوره نساء آیه 5 » .


نهج الفصاحه ، ترجمه علی کرمی فریدنی ، حدیث 1253- صفحه 240

 



حدیث روز شنبه   مورخه   91/12/26


پیامبر اعظم (ص) و سه میوه درخت ایمان


قالَ النَّبِیُّ (ص) :          پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود :


ثَمَرةُ الإِیمانِ ، ثَلاثَةُ أشیاءٍ :

میوه ی [ درخت ] ایمان ، سه چیز است :


اَلحُبُّ فِی اللهِ                       1- دوستی در راه خدا .

وَ البُغضُ فِی اللهِ                2- دشمنی در راه خدا .

وَ الحَیاءُ مِنَ اللهِ                 3- حیاء و شرم از خدا .

نکته اول :

دوستی های انسان مومن ، باید فقط در جهت کسب رضایت خداوند باشد نه سلیقه و علاقه شخصی .

به همین دلیل یک فرد مؤمن ، به دنبال یافتن دوستانی می رود که آنان نیز مؤمن باشند و موجب پیشرفت معنوی وی گردند نه افرادی که او را از خدا دور سازند .

نکته دوم :

دشمنی های ما با دیگران نیز باید در جهت به دست آوردن خشنودی پروردگار متعال صورت گیرد نه نظرات فردی . انسان مؤمن ، فقط با کسانی دشمنی می کند که تلاش دارند جامعه را به سوی انحرافات اخلاقی ، رفتاری و عقیدتی سوق دهند . در غیر این صورت او با هیچکس مشکلی نخواهد داشت و همه ی مردم را دوست دارد .

نکته سوم :

حیاء و شرم ، زمانی ارزش دارد که در ارتباط با خداوند معنا و مفهوم داشته باشد . زیرا خداوند ، بندگانی را دوست دارد که حریم ها و خطوط قرمز معین شده توسط ادیان الهی را رعایت می کنند و کوشش دارند که در پیشگاه خالق خویش ، بنده ی خوبی باشند . 


جواهر الحکم /ص57113، به نقل از کتاب « اثنی عشریه »




تاریخ ارسال : شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1391 | ساعت : 04:59 ب.ظ
(0 لایک)
نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد