پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کنیم حتی یک لحظه


پاسخ تهران به سیگنال‌های پیاپی منفی غرب در آستانه مذاکرات
غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کنیم حتی یک لحظهغنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کنیم حتی یک لحظه

 
در حالی که طرف غربی سیگنال‌های مثبتی درباره دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 نمی‌فرستد، طرف ایرانی هم نگران تکرار بسته پیشنهادی بغداد و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات است


مذاکرات ایران و آژانس در فاصله‌ای نامشخص اما ظاهراً کم تا مذاکرات ایران و ۱+۵ انجام شد؛ مذاکراتی که غربی‌ها آن را بی‌نتیجه خواندند و وزارت خارجه امریکا از نتیجه آن ابراز ناامیدی کرد. 

مواضعی که به نظر می‌رسد در نزدیکی مذاکرات ایران و ۱+۵ اتخاذ شد تا ایران «دست خالی» وارد این مذاکرات شود. اما آن سوی میدان نیز اگرچه ایران نتیجه مذاکرات با آژانس را منفی ندید، اما نسبت به برگزاری دور بعدی مذاکرات با ۱+۵ هم خیلی نگاه مثبتی ندارد چراکه به عقیده طرف ایرانی اگر غرب با بسته‌ای شبیه به بسته بغداد وارد مذاکرات شود، این بار نیز مذاکرات بی‌نتیجه است. طرف ایرانی این راهم گفته است که حتی یک لحظه غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نمی‌کند. با این حال طرف ایرانی به توافق بر سر زمان و مکان مذاکرات امیدوار است. 

به گزارش «جوان» موضع‌گیری محکم ایران در مورد اینکه غنی‌سازی متوقف نخواهد شد، یک روز پس از مذاکرات ایران و آژانس صورت می‌گیرد. مذاکراتی که به عقیده غربی‌ها مثبت نبود و به بیان دیگر بی‌نتیجه به اتمام رسید تا ایران را در مذاکرات با ۱+۵ دست خالی بگذارد. اگرچه طرف ایرانی به توافقات کم در این مذاکرات اذعان کرد، اما آژانس تمایلی به اعلام توافقات نداشت، موضع‌گیری آژانس با واکنش امریکا تکمیل شد و ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز با ابراز ناامیدی از این مذاکرات گفت که «ایران این فرصت را داشت تا به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص مسئله هسته ای‌اش پایان دهد. ایران یکبار دیگر فرصت همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از دست داد.» 

اما در حالی که طرف غربی سیگنال‌های مثبتی درباره دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ نمی‌فرستد، طرف ایرانی هم نگران تکرار بسته پیشنهادی بغداد و بی‌نتیجه ماندن مذاکرات است. سایت ال‌مانیتور نزدیک به کاخ سفید روز گذشته در گزارشی با بررسی آخرین وضعیت توافق بر سر مکان مذاکرات ایران با ۱+۵، به نقل از یک دیپلمات غربی که با «بک چنل» گفت‌وگو کرده بود، نوشت که «هنوز هیچ توافقی بین ایران و کشورهای ۱+۵ برای دور بعدی مذاکرات صورت نگرفته است.» یک سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگو با این بخش ال‌مانیتور این طور گفت که «اتفاقی نیفتاده، اما تماس‌ها بین دو طرف همچنان برقرار است.» 

همچنین حسین موسویان، مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق ایران در گفت‌وگو با «بک چنل» گفت که «ایران به دنبال بسته پیشنهادی جدید ۱+۵ است، اما ظاهراً آنها می‌خواهند با بسته‌ای شبیه به همان بسته ضعیف قبلی (بسته بغداد) وارد دور بعدی مذاکرات شوند که اگر این طور باشد، مذاکرات به شکست می‌انجامد.» این سایت می‌نویسد: «به هر حال برخی از تحلیلگران ایرانی معتقدند که طرفین سرانجام در مورد زمان و مکان مذاکرات به توافق می‌رسند.» حسین شهبازی، تحلیلگر ایرانی نیز در گفت‌وگو با بخش «بک چنل» ال‌مانتیور گفته است «چرا با شتاب به سمت مذاکراتی برویم که همه متفق القولند نتیجه مثبتی از آن بیرون نمی‌آید؟» 

واکنش ایران به مذاکرات بعدی
اما در شرایطی که غرب پالس‌های منفی‌اش را پیش از مذاکرات ایران و ۱+۵ روانه تهران می‌کند، جمهوری اسلامی نیز در مواضعی سخت‌تر، سخن از قاطعیت در برنامه هسته‌ای گفت. علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که ایران حتی یک لحظه غنی‌سازی را متوقف نکرده و نخواهد کرد. علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم افزود: مذاکرات با آژانس در زمینه نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها و رفع برخی اختلافات موفقیت‌آمیز بود، اما راهکار عملی پس از رفع همه اختلافات دو جانبه امضا خواهد شد. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به اینکه موضوع بازدید هیئت آژانس از پارچین پس از توافق درباره طرح کاری بررسی خواهد شد، ادامه داد: درباره برخی موضوعات با آژانس توافق حاصل شد، اما هنوز سندی امضا نشده است. 

وی تصریح کرد: مذاکرات با آژانس درباره حل اختلافات ادامه خواهد یافت و دو طرف برای دور آتی مذاکرات به توافق دست یافتند. سلطانیه گفت: مذاکره با آژانس رو به جلو بود و ما آمادگی کامل برای رفع ابهامات داریم. همچنین دور آتی مذاکرات قبل از نشست شورای حکام آژانس برگزار خواهد شد. «هرمن ناکارتس، رئیس ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از ایران در اتریش گفت: آژانس با ایران درباره برگزاری نشست در ۱۲ ماه آینده در تهران به توافق دست یافت. 


سایت ایران هسته‌ای در تحلیلی در این‌باره نوشت: «در عین حال کارشناسان این موضوع را تأیید می‌کنند که اختلاف‌های مهمی میان دو طرف وجود دارد. ظاهراً مهم‌ترین اختلاف مربوط به این است که آیا آژانس متعهد خواهد شد پس از پایان شش موضوع مربوط به ابعاد احتمالی نظامی، موضوع را جمع کرده و از طرح مسائل جدید خودداری نماید یا نه. اگر آژانس مایل به این کار نباشد در آن صورت سؤال این است که ایران در ازای چه دستاوردی باید وارد همکاری با آژانس در قبال حساس‌ترین موضوعات نظامی شود؟ برخی تحلیلگران می‌گویند در واقع این موضوع از اراده آژانس خارج است و این گروه ۱+۵ است که باید ضمانت‌های سیاسی لازم در این‌باره را فراهم کند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد