پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

پایگاه مقاومت و انجمن اسلامی شهدای پارس خزر

اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،اقتصادی

تحریم ایران حتی نرخ جهانی یورو را جا به جا می‌کند


تحریم ایران حتی نرخ جهانی یورو را جا به جا می‌کند

 
شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی انتقادی از ۲ دهه سیاست تحریم اتحادیه اروپا علیه کشورها هشدار داد تحریم ایران که حتی بر نرخ یورو تاثیر می‌گذارد می‌تواند اثرمخربی بر اقتصاد اروپا داشته باشد.
تحریم ایران حتی نرخ جهانی یورو را جا به جا می‌کند
 
شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی انتقادی با عنوان «شلیک در تاریکی؟ سیاست تحریم اتحادیه اروپا» به ارزیابی سیاست تحریم اتحادیه اروپا علیه کشورهای مختلف از جمله ایران پرداخت.

به گزارش تسنیم،  اتحادیه اروپا طی دو دهه گذشته به طور تعجب برانگیزی از سیاست تحریم استفاده کرده است. به ویژه این اتحادیه کشورها را در واکنش به نقض حقوق بشر یا اصول دموکراسی یا برای ممانعت از انجام اقداماتی توسط این کشورها که می توانسته عواقب امنیتی برای اتحادیه اروپا داشته باشد مورد تحریم قرار داده است.



اما اگرچه این تحریم ها با شدت فزاینده ای اعمال شده اند به سختی می توان گفت چقدر موثر بوده اند. چرا که نمی توان مشخص کرد هر کشور عضو اتحادیه اروپا تا چه حد به تحریم ها پایبند بوده است. همچنین ما نمی توانیم تعیین کنیم که تحریم ها تا چه حد به اهداف مورد نظر دست یافته اند و به طور خلاصه باید گفت تیری در تاریکی شلیک کرده ایم.

گزارش شورای روابط خارجی اروپا با قراردادن تحریم در برابر جنگ، تحریم را ابزار بهتری برای پیشبرد منافع اتحادیه اروپا معرفی می کند اما تاکید می کند روند اجرای تحریم ها باید کنترل شود و هر سیاستی در این زمینه با هوشمندی کامل اتخاذ شود. همچنین باید اهدافی محدود، واقع بینانه و قابل دستیابی برای تحریم ها تعیین شود.

این نهاد بخشی از گزارش خود را به تحریم ها علیه ایران اختصاص داده و نوشته است: تحریم هایی که اروپایی ها در سال ۲۰۱۲ علیه ایران تحمیل کردند جامع ترین و بلندپروازانه ترین تحریم هایی هستند که اتحادیه اروپا تاکنون علیه یک کشور تصویب کرده اند. این تحریم ها را به دلیل دامنه گسترده خود نمی توان با تحریم های وضع شده علیه هیچ کشور دیگر مثل بلاروس، برمه یا لیبی مقایسه کرد.
این گزارش به تلاش برای تدوین تحریم ها علیه ایران با توجه به شرایط هر کشور عضو اشاره کرد و نوشت: برای مثال به یونان که وابستگی زیادی به نفت ایران داشت فرصت داده شد تا منابع جایگزینی را بیابد. این امر وسوسه اعضا برای عدول از تحریم ها را کاهش داد. همچنین با توجه به اهمیت سیاسی تحریم ها و عواقب شدید شکست احتمالی آن ها نظارت بر اجرای تحریم ها علیه ایران بیشتر از تحریم ها علیه کشورهای دیگر مثل بلاروس بوده است.

شورای روابط خارجی اروپا افزود: «اما اتحادیه اروپا تلاش اندکی برای در میان گذاشتن اهداف تحریم ها با مردم ایران انجام داده است و این در حالی است که مردم ایران به دلیل تحریم ها با درد و رنج های اقتصادی بسیاری مواجه شده اند. اگرچه امید می رود این درد و رنج ها به اعمال فشار به دولت ایران تبدیل شود تا به خواسته های اروپا و آمریکا تن دهد این احتمال نیز وجود دارد که تحریم ها به عصبانیت مردم ایران از قدرت های خارجی بینجامد و نتیجه عکس دهد».

این گزارش در ادامه با اشاره به عواقب تحریم ایران برای اقتصاد جهانی تاکید کرد تحریم ها علیه ایران بر جریان جهانی نفت تاثیر می گذارد و توسعه اقتصادی کشورهای گروه بریکس را متاثر می کند و حتی نرخ مبادله ارزهای مهم مثل یورو را تحت تاثیر قرار می دهد.

تحریم ها می تواند به یک سیاست خارجی موفق برای اتحادیه اروپا تبدیل شود اما با توجه به وضع آن ها در جریان بحران اقتصادی اروپا همچنین می تواند اثر بسیار مخربی از جمله بر اتحادیه اروپا داشته باشد(اگر برای مثال کشورهای دیگر از فرصت خروج اتحادیه اروپا از بازار چهارمین تولید کننده بزرگ نفت جهان استفاده کنند و جای خالی اروپایی ها را پر کنند).

شورای روابط خارجی اروپا یک گروه مهم فکری مطالعاتی در اروپا است که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد. نخست وزیران و روسای جمهور سابق اروپایی عضو این نهاد هستند. همچنین برخی اعضای پارلمان سابق و کنونی اروپا در این نهاد عضویت دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد